روانشناسی خانواده فردا

مشاوره تلفنی تخصصی خانواده-ازدواج-فردی و... تهران 9092301693 - شهرستان ها 9099070316

بزت را بکش !!!

روزگاری مرید و مرشدی خردمند در سفر بودند. در یکی از سفر هایشان در بیابانی گم شدند و تا آمدند راهی پیدا کنند شب فرا رسید. ناگهان از دور نوری دیدند و با شتاب سمت آن رفتند. دیدند زنی در چادر محقری با چند فرزند خود زندگی می کند. آنها آن شب را مهمان او شدند. و او نیز از شیر تنها بزی که داشت به آنها داد تا گرسنگی راه بدر کنند. روز بعد مرید و مرشد از زن تشکر کردند و به راه خود ادامه دادند. در مسیر، مرید همواره در فکر آن زن بود و این که چگونه فقط با یک بز زندگی می‌گذرانند و ای کاش قادر بودند به آن زن کمک می کردند، تا این که به مرشد خود قضیه را گفت. مرشد فرزانه پس از اندکی تأمل پاسخ داد: «اگر واقعاً می‌خواهی به آنها کمک کنی برگرد و بزشان را بکش!

   «مرید ابتدا بسیار متعجب شد، ولی از آن جا که به مرشد خود ایمان داشت چیزی نگفت و برگشت و شبانه بز را در تاریکی کشت و از آن جا دور شد. .... سال های سال گذشت و مرید همواره در این فکر بود که بر سر آن زن و بجه هایش چه آمد.

 روزی از روزها مرید و مرشد قصه وارد شهری زیبا شدند که از نظر تجاری نگین آن منطقه بود. سراغ تاجر بزرگ شهر را گرفتند و مردم آن ها را به قصری در داخل شهر راهنمایی کردند.

صاحب قصر زنی بود با لباس های بسیار مجلل و خدم و حشم فراوان که طبق عادتش به گرمی از مسافرین استقبال و پذیرایی کرد، و دستور داد به آن ها لباس جدید داده و اسباب راحتی و استراحت فراهم کنند.

    پس از استراحت آن ها نزد زن رفتند تا از رازهای موفقیت وی جویا شوند. زن نیز چون آنها را مرید و مرشدی فرزانه یافت، پذیرفت و شرح حال خود این گونه بیان نمود:

 سال های بسیار پیش من شوهرم را از دست دادم و با چند فرزندم و تنها بزی که داشتیم زندگی سپری می کردیم. یک روز صبح دیدیم که بزمان مرده و دیگر هیچ نداریم. ابتدا بسیار اندوهگین شدیم، ولی پس از مدتی مجبور شدیم برای گذران زندگی با فرزندانم هر کدام به کاری روی آوریم. ابتدا بسیار سخت بود، ولی کم کم هر کدام از فرزندانم موفقیت هایی در کارشان کسب کردند. فرزند بزرگترم زمین زراعی مستعدی در آن نزدیکی یافت. فرزند دیگرم معدنی از فلزات گرانبها پیدا کرد و دیگری با قبایل اطراف شروع به داد و ستد نمود. پس از مدتی با آن ثروت شهری را بنا نهادیم و حال در کنار هم زندگی می کنیم. مرید که پی به راز مسئله برده بود از خوشحالی اشک در چشمانش حلقه زده بود ....

هر یک از ما بزی داریم که اکتفا به آن مانع رشدمان است، و باید برای رسیدن به موفقیت و موقعیت بهتر آن را فدا کنیم. ... (هیچ چیز غیر ممکن نیست!)

مشاوره کودک و نوجوان : همه روزه

مشاوره بزرگسالان : روزهای زوج

 

تهران : 9092301693

شهرستان ها : 316 70 90 909

 

  
نویسنده : کودک فردا... ; ساعت ٤:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٢/۳٠

چه زمانی درمان اضطراب ضروری است؟

اضطراب زمانی اختلال محسوب می شود که  توانایی شما را در انجام کار، عشق ورزی یا تفریح، تضعیف کند.همچنین، اضطراب مفرط عوارضی برای جسم شما به همراه دارد.
در زیر برخی از علائمی که کارکرد شما را تضعیف می کند و نشاندهنده ی نیاز به درمان هستند، ذکر شده است:
- خسته می شوید یا خیلی زود احساس فرسودگی می کنید.
- تفکر درمورد مسائل روزمره برای تان دشوار است؛ مسائلی مانند برنامه ریزی وظایفی که در طول روز باید انجام دهید.
- به قدری احساس تحت فشار بودن بر شما غلبه می کند که نمی توانید احساس راحتی، لذت یا موفقیت داشته باشید.

-برای رهایی از افکار و تصورات ناخوانده و مزاحم، درگیر تشریفات خاصی می شوید.
- علائمی که دارید شما را متقاعد می کند که در شُرُف مرگ یا دیوانگی هستید.
- اضطراب آنچنان شما را به خود مشغول می دارد که منجر به کاهش بازده شما می شود.

- از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی متداول مانند رفتن به اماکن عمومی، بودن با دوستان و حتی سر کار رفتن، واهمه دارید.
به قدری نگران هستید که به خواب رفتن یا در خواب ماندن برای تان دشوار است.

- تنش هیجانی به ماهیچه های اسکلتی شما سرایت می کند و باعث انقباض، سفتی و دردناک شدن آنها می شود.
- از ترس اینکه مبادا دچار حمله ی هراس شوید، از مسئولیت ها و فعالیت های روزانه اجتناب می کنید.
- چنانچه کارکرد شما مختل شود این مشکل می تواند نگرانی شما را افزایش دهد و بدین صورت یک چرخه ی معیوب شکل می گیرد.
- برای قطع کردن این چرخه، امید بخشیدن و بازگرداندن کارکرد تان به حالت اول، درمان ضروری است.

منبع: سایت روان آگاهی

مشاوره کودک و نوجوان : همه روزه

مشاوره بزرگسالان : روزهای زوج

 

تهران : 9092301693

شهرستان ها : 316 70 90 909

  
نویسنده : کودک فردا... ; ساعت ٥:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٢/٢٩

با خودت قهر مکن...

هرگز با خودت قهر مکن ...
هرگز مگذار دیگران وادارت کنند با خودت قهر کنی.
و هرگز اجازه مده دیگران وادارت کنند خودت، خودت را محکوم کنی.
به محض اینکه خودت با خودت قهر کنی دیگر نسبت به سلامت ذهن و روان و جسم خود بی اعتنا میشوی و هر نوع بی حرمتی به جسم و روح خودت را می پذیری .
همیشه با خودت آشتی باش و همیشه برای جبران خطاها به خودت فرصت بده .

شیوانا

  
نویسنده : کودک فردا... ; ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٢/٢۸

مشاوره کودک،خانواده،ازدواج و...

 

مشاوره تلفنی روانشناسی

پاسخگوی مسائل روانشناختی شما

 

مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره خانواده، ازدواج و فردی

مشاوره در زمینه ی اضطراب، افسردگی، وسواس

مشکلات خانوادگی

و سایر مسایل شما...

 

مشاوره کودک و نوجوان : همه روزه

مشاوره بزرگسالان : روزهای زوج

 

تهران : 93 16 230 909

شهرستان ها : 316 70 90 909

  
نویسنده : کودک فردا... ; ساعت ٧:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٢/٢٠

اضطراب چیست؟

 

اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می‌شود. همهٔ انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل‌ساز است. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در خانم‌ها، طبقات کم‌درآمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده بیشتر دیده می‌شود.

به طور کلی علل اضطراب به سه عامل زیر برمی‌گردد:

عوامل زیست شناختی و جسمانی:

در افراد مضطرب، میزان بعضی از هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است. بنابراین هر آن‌چه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود. بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ای در غدد فوق‌کلیوی که هورمون اپی‌نفرین تولید می‌کند و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

عوامل محیطی و اجتماعی:

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی،... از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... نام برد.

عوامل ژنتیکی و ارثی:

یکی از مهم‌ترین عوامل اضطراب ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است. البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر و یادگیری و تکرار کارهای آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعی)، ولی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده بر روی حیوانات و دوقلوهایی که با هم یا جدا از هم زندگی می‌کنند و از والدین مضطرب به دنیا آمده‌اند، نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی نیز بسیار مؤثرند. با این وجود باور نمی‌رود که ژن به خصوصی در این مورد نقش داشته باشد، بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی را به دنبال دارد. طبق آخرین تحقیقات به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در بعضی انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکان‌های باز نقش زیادی دارد.

 

راه های پیشگیری از اضطراب

برای جلوگیری از اضطراب راه‌های مختلفی وجود دارند . می‌توان موارد زیر را مثال زد:

رژیم غذایی سالم

استفاده از غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارد.

فعالیت بدنی به طور منظم

ورزش کردن به خصوص به طور منظم یکی از راه‌های پیشگیری و درمان اضطراب است. پیاده روی تند و سریع به مدت ۴۰ دقیقه میزان اضطراب را به طور متوسط تا ۱۴% کاهش می‌دهد. به علاوه، ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون، حفظ تعادل وزن و شادابی فرد می‌شود. ورزش هایی نیز چون یوگا باعث افزایش آرامش می‌شوند و در جلوگیری از اضطراب بسیار مفیدند.

افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود تا بدن بتواند از حداکثر از نیروی خود برای مقابله با استرس استفاده کند.

عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن

هنگامی که افراد دچار فشار روانی می‌شوند، به طور غریزی از صحنه عمل و اجتماع کنارکشیده و به گوشه ای پناه می‌برند، در حالی که گوشه‌گیری باعث تشدید استرس می‌شود. ارتباط با افراد و دوستان، به خصوص کودکان که می‌توانند فرد را به خنده وادارند، باعث از یاد رفتن نگرانی حتی برای مدتی کوتاه می‌شود.

حمایت اجتماعی

وجود حمایت اجتماعی در زندگی هر فرد باعث می‌شود تا او در مقابل بحران‌های زندگی برای دفاع از خود سپری داشته باشد که به آن تکیه کند. حمایت اجتماعی، احساس امنیت و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و فرد را در مقابل استرس و فشار روانی مقاوم تر می سازد.

اندیشیدن به زمان حال

اندیشیدن به زمان حال و کنار گذاشتن رؤیاها و آرزوها برای موقعیت‌های مناسب تر آرامش ذهنی را افزایش می‌دهد. همچنین مشغول کردن ذهن به کاری که در حال انجام است و فکر نکردن به زمینه‌های اضطرابزای آن بسیار مؤثر است.

کسب اطلاعات در مورد شرایط تنش زا

بی اطلاعی از موقعیت فشارآور باعث استرس و اضطراب بیش تری در افراد می‌شود. کسب آگاهی و اطلاع از شرایط و مواردی فرد که با آن‌ها مواجه خواهد شد سبب می‌شود که کمتر دچار نگرانی و دلواپسی شود. به طور مثال در جریان گذاشتن بیماران از نحوهٔ عمل و دردهای پس از آن باعث می‌شود تا آنان کمتر دچار اضطراب شوند.

خندیدن

خنده از سالمترین راه‌های جلوگیری از فشار روانی است. به هنگام خنده هورمونی ضد درد (که باعث احساس خوشی و سلامتی در شخص می‌شود) در مغز آزاد می‌شود و میزان هورمونهای استرس زا در خون پایین می‌آید.

ابراز هیجان بر روی کاغذ

نوشتن سادهٔ هیجانات و احساسات بر روی کاغذ موجب تسکین فشارهای روانی ناشی از رویدادهایی چون از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و ... می‌شود.

کمک مشاوره ای

مشاورین از طریق آموزش تکنیک های رفتاری و نیز کار کردن بر روی شناخت و افکار شما در کاهش میزان اضطرابتان موثرند.

  
نویسنده : کودک فردا... ; ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٢/٢٠

خطوط کودک فردا مشاوره خانواده و کودکان...

خانواده فردا...

 

بنا بر درخواست والدین عزیز ،خطوط کودک فردا به زودی علاوه بر

مشاوره در زمینه کودک و نوجوان ،آماده پاسخگویی در زمینه ی

مسائل روانشناختی بزرگسالان نیز می باشد.


همراه شما هستیم در تمامی مراحل...

 

تهران 9092301693

شهرستان ها 9099070316

 

  
نویسنده : کودک فردا... ; ساعت ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٢/۱٩